Svar: Flytning - 2 år, 11 mdr.
21. september 2009
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære Mor
Det lyder rigtig dejligt med nyt hus, tæt på familien, skovbørnehave og det hele - det lyder som en god beslutning for jer og jeg er sikker på at I nok skal blive glade for det - også jeres døtre :)
Jeres datter på 3 år, vil naturligt have rigtig svært ved at forholde sig til tid. Hu forholder sig til ting der sker i hverdagen, at hun kommer ud på legepladsen, når hun har spist madpakke, at I henter hende, når hun har fået frugt om eftermiddagen osv. Men tiden kender hun ikke og slet ikke dage, uger osv.
Derfor er det meget abstrakt for hende, når I taler om at I skal flytte til oktober eller at hun snart ikke skal gå i vuggestuen mere og at I en dag vil besøge den nye børnehave.
Jeg tænker derfor at hendes problemer med at sige farvel, pludselig at ville kysse rigtig meget og "kyssende forsvinder" osv. - hele den reaktion handler om at hun ikke kan forholde sig til tid. Hun ved ikke hvornår oktober, snart eller en dag er og hun føler måske at idag er det sidste dag ...
Jeg vil derfor foreslå jer at I laver en eller anden form for liste - f.eks. et langt målebånd med 20 dage på og så klipper i nr. 20, 19, 18, 17 osv. dag af, så hun får noget synligt at forholde sig til.
I skal sammen med dette helt konkret også tegne - "Her besøger vi den nye børnehave" og "her holder vi farvelfest i vuggestuen", "her kører vi til vores nye hus" og så kan I sammen tælle dage og hun ved præcist at nu er der 2 dage til. Mit forslag er altså at I gør tingene meget konkrete for hende og netop fortæller hende at hun nok skal få sagt farvel og at det er en helt bestemt dag I gør dette. Det er meget vigtigt at hun får sagt ordentligt farvel og det er I opmærksomme på.
Det er en god idé at lave en lille billedbog eller lignende omkring vuggestuen - prøv at tale med dem om, hvorvidt de har nogle faste procedurer for dette. Nogle steder laver børn og personale netop bøger til de børn der skal videre i børnehaven og der er ilagt en afskedsfest osv. Det kunne derfor være at de allerede er opmærksomme på dette.
Og så skal man naturligvis heller ikke problematisere det mere end nødvendigt er :) Selvom det er et stort skift at skulle flytte til en ny by, skifte institution, nyt hus osv. så er I jo sammen alle sammen og har hinanden præcis som I plejer - I kommer tilmed tætter på mormor ... så glæd jer også og tal rigtig positivt omkring det, så går det hele nok endda :)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, jeg glæder mig til at høre hvordan det videre går jer :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske