Svar: Flytning - 2 år, 11 mdr.

21. september 2009

Alder:
2 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Mor

Det lyder rigtig dejligt med nyt hus, tæt på familien, skovbørnehave og det hele - det lyder som en god beslutning for jer og jeg er sikker på at I nok skal blive glade for det - også jeres døtre :)

Jeres datter på 3 år, vil naturligt have rigtig svært ved at forholde sig til tid. Hu forholder sig til ting der sker i hverdagen, at hun kommer ud på legepladsen, når hun har spist madpakke, at I henter hende, når hun har fået frugt om eftermiddagen osv. Men tiden kender hun ikke og slet ikke dage, uger osv.

Derfor er det meget abstrakt for hende, når I taler om at I skal flytte til oktober eller at hun snart ikke skal gå i vuggestuen mere og at I en dag vil besøge den nye børnehave.

Jeg tænker derfor at hendes problemer med at sige farvel, pludselig at ville kysse rigtig meget og "kyssende forsvinder" osv. - hele den reaktion handler om at hun ikke kan forholde sig til tid. Hun ved ikke hvornår oktober, snart eller en dag er og hun føler måske at idag er det sidste dag ...

Jeg vil derfor foreslå jer at I laver en eller anden form for liste - f.eks. et langt målebånd med 20 dage på og så klipper i nr. 20, 19, 18, 17 osv. dag af, så hun får noget synligt at forholde sig til.

I skal sammen med dette helt konkret også tegne - "Her ...

Annonce

... besøger vi den nye børnehave" og "her holder vi farvelfest i vuggestuen", "her kører vi til vores nye hus" og så kan I sammen tælle dage og hun ved præcist at nu er der 2 dage til. Mit forslag er altså at I gør tingene meget konkrete for hende og netop fortæller hende at hun nok skal få sagt farvel og at det er en helt bestemt dag I gør dette. Det er meget vigtigt at hun får sagt ordentligt farvel og det er I opmærksomme på.

Det er en god idé at lave en lille billedbog eller lignende omkring vuggestuen - prøv at tale med dem om, hvorvidt de har nogle faste procedurer for dette. Nogle steder laver børn og personale netop bøger til de børn der skal videre i børnehaven og der er ilagt en afskedsfest osv. Det kunne derfor være at de allerede er opmærksomme på dette.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så skal man naturligvis heller ikke problematisere det mere end nødvendigt er :) Selvom det er et stort skift at skulle flytte til en ny by, skifte institution, nyt hus osv. så er I jo sammen alle sammen og har hinanden præcis som I plejer - I kommer tilmed tætter på mormor ... så glæd jer også og tal rigtig positivt omkring det, så går det hele nok endda :)

Håber mine tanker hjælper videre på vej, jeg glæder mig til at høre hvordan det videre går jer :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor